Internationale Beziehungen

With the outbreak of the COVID-19 pandemic, global health has increasingly entered the public discourse in the last years. The meaning of ‘global health’, however, is manigfold and contentious. Not only has it changed historically, but today it is interpreted very differently and used to refer to threats, conflicts and inequalities but also to rights and commonalities. What does it mean and imply when we think of health as a human right, as a security issue or global public good? What kind of political actions do these understandings privilege, when and why have they changed and how do different framings promote certain actors and policy options while excluding others?

This seminar invites students to critically engage with these kinds of questions drawing from construcivist IR’s premises that, firstly, language, political practice and power are intertwined, and, secondly, that meaning-structures and their effects can be traced empirically by studying ‘proxies’ or ‘artefacts’ in the form of discursive practices. After a recapture of core constructivist-interpretive approaches we look at how these have been translated into methodological programmes and frameworks for analysis. We then move to critically appraise a wide range of global health controversies and challenges, identifying main actors, competing priorities and contextual factors. At the end of the seminar, students will have advanced knowledge of the main debates and actors in global health and be equipped with interpretive methodological tools to critically analyse global health discourses.


Dieses Seminar im Vertiefungsmodul „Internationale Politik” widmet sich der Geschichte, den Theorien, institutionellen Strukturen und Debatten rund um Entwicklung und Entwicklungspolitik. Ausgehend vom umstrittenen Entwicklungskonzept selbst fragen wir nach den normativen und theoretischen Grundlagen von Entwicklungspolitik, zeichnen die Entstehung und Institutionalisierung des Politikfelds nach und beschäftigen uns kritisch mit heutigen Leitkonzepten für Theorie und Praxis. Im Mittelpunkt steht dabei die Bedeutung von globaler Ungleichheit und Machthierarchien in verschiedenen Dimensionen als Ausgangspunkt und zentrale Herausforderung für Entwicklungspolitik.

Es handelt sich um ein Vertiefungsseminar und ein erfolgreicher Besuch der Vorlesung ist empfehlenswert. Das Seminar ist kompetenzorientiert, d.h. der Vermittlung grundlegender politikwissenschaftlicher Kompetenzen kommt besonderes Augenmerk zu. Hierzu zählen das eigenständige Recherchieren von Fachliteratur, das Formulieren einer Fragestellung und der Transfer von theoretischen Annahmen auf konkrete Problemstellungen. Das Seminar soll Studierende in die Lage versetzen, zentrale Konzepte der Entwicklungsforschung, ihre Relevanz und ihre Grenzen kennenzulernen und so den aktuellen Entwicklungsdiskurs kritisch reflektieren zu können.