What is strategy? Does strategy bring any difference in performance? How is it affected by capabilities of organizations? The most importantly, how can it be applied differently in the public sector? This course on strategic management deals with the impact of strategy on the performance of public sector. A particular focus will be organizational capabilities as mediators between strategy and performance. We will look at theoretical/conceptual aspects as well as practical methods and examples.

The objective of this course is: (1) to understand the application of strategic management in the public sector; (2) to identify and understand the theoretical and conceptual approaches developed in the field of strategic management; (3) to grow the ability to think in the position of public manager, how the public organizations can develop strategies for improving organizational performance in delivering public services and implementing public policy; (4) to be able to carry out scientific questions on the subject area on your own.


Dieser Kurs richtet sich an Studierende, die das Bachelorprojekt am Lehrstuhl für Führung, Organisation und Personal bei Frau Metzger belegen.

Im Rahmen des Projektkurses versetzen sich die Studierenden in die Lage von Managemementberatern. Sie analysieren konkrete, praktische Herausforderungen einer öffentlichen Organisation und entwickeln ein entsprechendes Lösungskonzept. Dabei interagieren sie direkt mit dem Kunden, für den als erster Schritt ein Angebot formuliert wird. Um die Studierenden gezielt auf diese Aufgabe vorzubereiten, ist ein Workshop mit erfahrenen Beratern vorgesehen. Die eigenständig erarbeiteten Ergebnisse werden dem Kunden mündlich und schriftlich präsentiert. Erwartet wird die weitgehend eigenständige Durchführung von Recherchen, Datenerhebung und Konzeptentwicklung sowie die Erstellung von Präsentationen sowie eines Abschlussberichts bei laufender Betreuung des Projekts durch die Dozierenden.

Begleitendes Kolloquium zur Verfassung einer Abschlussarbeit am Lehrstuhl für Marketing im Wintersemester 20/21